123RF

Így nyomozunk mi – mit igazolnak, és miben tévednek a popkulturális bűnügyi filmek

2016. február 25-én nagyjából 200 ember gyülekezik Budapest XI. kerületében, a TIT Stúdió épületének díszterme előtt. Mindannyian Doszpot Péter, volt gyilkossági főnyomozót várják, aki vélhetően lerántja majd a leplet azokról a tévhitekről, melyek bennünk élnek a megannyi angolszász területről származó bűnügyi filmnek és sorozatnak köszönhetően.

Doszpot Péter 2016-os előadása a TIT Stúdióban

Doszpot Péter 2016-os előadása a TIT Stúdióban

Doszpot Péter, 2001-es leszerelése óta nem tagja a Magyar Rendőrség szervezetének, ellenben működésének fénykorában, az 1990-es években szinte napról napra láthattuk őt a televízió bűnügyi híreiben, ahogy fekete bőrkabátjában megteszi közérthető nyilatkozatait az éppen aktuális eset kapcsán. Többek közt éppen emiatt emlékszik rá szinte mindenki a mai napig, és ezért is él az alakja sokak számára a „magyar nyomozóként”.

Úgy gondoltuk, hogy ebben a témakörben nehezen tudnánk alkalmasabb előadót találni, aki hitelesen tud nyilatkozni egy bűnügyi – főleg gyilkossági – nyomozás struktúrájáról.

A Hollywood kontra Magyarország, avagy a fikcióhoz képest így nyomozunk mi című előadáson ugyanis azt a rendhagyó feladatot tűztük ki célul magunk elé, hogy megvizsgáljuk, miként működik egy nyomozás struktúrája az amerikai filmekben, rávilágítunk azokra a tényezőkre, melyek hiteltelenek az itt ábrázolt nyomozati módszerekben, majd mindezt megpróbáljuk összehasonlítani a magyar viszonyokkal.

Erre a két és fél órára 3 nagy sikerű, amerikai filmet szemeltünk ki, a Brad Pitt és Morgan Freeman főszereplésével készült Hetedik című hátborzongató, és komor mozit, a szintén David Fincher által rendezett A zodiákus című filmet, illetve Liam Neeson népszerű Elrabolva-trilógiájának első, és legnépszerűbb darabját.

Talán a termet csordultig megtöltő közönség is meglepődött rajta, hogy a három film meglehetősen sok hiteles módszerrel dolgozott, és ismertetett meg minket, különös tekintettel a Zodiákus című mozira, melynek megvolt az az előnye, hogy nem fiktív történetet, hanem valós eseményeket mesélt el.

Persze az egyértelműnek tűnő hibákon kívül – mindig van egy plusz tár a hősünknél; autós üldözésnél csúcsidőben soha nincs dugó a városban, illetve a rossz fiúk általában mindig rosszabbul céloznak, mint a főhős – felfedeztünk néhány tényt, melyek egyértelműen a történetnek alárendelve kerültek megváltoztatásra. Így például a telefonos GPS-jel műholdas meghatározásának ideje, vagy az FBI és az egyéb nyomozati szervek ellenségeskedése, valamint a rendőrségnél történt hivatali visszaélések kérdéseiben.

Doszpot Péter folyamatosan olyan történeteket húzott elő rendőri karrierjének múltjából, melyeket a résztvevők itt hallhattak először és elsőkézből, ezzel is növelve az előadás hitelességét, és bemutatva, a magyar nyomozóknak milyen nehéz, vagy nehezített körülmények közt kell napról napra helytállniuk. Beszámolt az 1990-es évek általa vezetett visszhangos ügyeinek publikus részleteiről, például a híres Fenyő-gyilkosságról, vagy épp Balogh Lajos, a balassagyarmati rém tetteiről.

A résztvevők által közbeszúrt kérdések alapján egyértelműen kiviláglott, mi is az, ami a kriminológia, kriminálpszichológia témakörén belül a leginkább érdekel minket, magyarokat. Ez nem más, mint a gyilkosok működése, magatartásformái, és tetteik motivációs háttere. Zárszóként Doszpot Péterrel együtt ígéretet tettünk arra, hogy a felépítünk egy előadást, melyet teljes mértékben ennek az extrém témakörnek szentelünk.

Így került sor 2016. őszén az Emberi bestiák – bepillantás a sorozatgyilkosok világába című szintén rendhagyó estre, ezúttal már egy pszichológus bevonásával. De ez már egy másik történet.

Legutóbbi cikkeink

Miért a kertépítés?
2018. október 3.

Pénzügy nőknek? Igen.
2018. augusztus 27.

Útmutatóul Pedagógiai és Családsegítő munkatárs képzésünkhöz, avagy feladatok, jogkörök, továbblépési lehetőségek
2018. április 24.

Oktatóként leendő dajkáink közt
2018. április 18.

Tettes legyek vagy áldozat? – Doszpot Péter és Antal Gábor előadása
2017. május 3.