Elveszett általános iskolai, középiskolai, érettségi bizonyítványok pótlása
Ha elveszett vagy megsemmisült a bizonyítvány, akkor van lehetőség bizonyítványmásodlat kiadására, a törzslap alapján. A másodlat készítését az eredeti bizonyítványt kiállító iskola vagy jogutódja, az iskola jogutód nélküli megszűnése esetén az végzi, akinél a megszűnt iskola iratait elhelyezték.
Ehhez írásos kérelem beadása szükséges az iskola felé (géppel vagy saját kezűleg), ami az alábbi adatokat kell, hogy tartalmazza:
- Személyes adatok (név, lakcím, anyja neve, születési hely és idő)
- Elérhetőségek (postázási cím, telefonszám)
- Miért kéri a kiállítást (pl.: munkavállalás, munkanélküliség, jogosítványhoz, stb.)
- Ha nem szeretné személyesen átvenni, akkor hova lehet postázni a bizonyítványt
- Melyik évben végzett?
- Ki volt az osztályfőnöke (ha lehetséges)
Ezen kívül mellékelni kell 1 db 3.000 Ft-os illetékbélyeget (a postán beszerezhető), amelyet a kérelemmel együtt kell benyújtani az intézménynek.
Az ügyintézés határideje általában 8 nap.
A kért iratot csak az érintett vagy annak írásbeli meghatalmazottja (két tanú által aláírt meghatalmazás) személyesen veheti át az intézmény iskolatitkári irodájában vagy a postán.
A köznevelés rendszerében kiállított bizonyítványmásodlat az eredeti okirat pótlására szolgál, a törzslap tartalmával megegyező, a kiállításának időpontjában hitelesített irat.
Elveszett vagy megsemmisült szakmai bizonyítvány pótlása
- 2010.01.29-ét megelőző időszakban kiállított bizonyítványok esetében:
Szakmai bizonyítványmásodlatot a vizsgaszervező (az iskola, ahol a bizonyítványt szerezte) jogosult kiadni. Ha a vizsgaszervező jogutód nélkül szűnt meg vagy a vizsgaszervező iratai megsemmisültek, akkor pedig a vizsgaszervező székhelye szerinti illetékes főjegyző állíthat ki bizonyítványmásodlatot.
(Budapest esetén: fojegyzo@budapest.hu)
- 2010.01.29-ét követő időszakban kiállított bizonyítványok esetében:
Elveszett, megrongálódott vagy megsemmisült bizonyítványról a Pest Megyei Kormányhivatal állít ki bizonyítványmásodlatot.
(Torzslapnyilvantarto@pest.gov.hu)
- 2010. márciusától szervezett szakmai vizsgák esetén:
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet jogutódja, a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal kapta a törzslapok egy példányát, ezért őket lehet keresni.
A komplex szakmai vizsgák esetén (a 2013. novembere után a 315/2013-as Korm. rendelet szerint szervezett vizsgáknál) a másodlatot kizárólag az állami szakképzési és felnőttképzési szerv adhatja ki.
https://www.nive.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=1107&Itemid=296#faqnoanchor
Az elveszett vagy megsemmisült szakmai bizonyítványról – kérelemre – az állami szakképzési és felnőttképzési szerv bizonyítványmásodlatot állít ki a törzslap alapján.
A kérelmet írásban személyesen vagy postai úton nyújthatja be az ügyfél, amely az alábbi adatokat szükséges, hogy tartalmazza:
- Vizsgával kapcsolatos adatokat (vizsgaszervező megnevezése, vizsga időpontja, helyszíne, oktató, vizsgáztató neve, a képzés helyszíne)
- Kérelmező személyes adatait (név, lakcím, anyja neve, születési hely és idő)
- Bizonyítványmásodlat kiállításának indokát és az elérhetőséget (telefonszám és/vagy e-mail)
Az eljárásnak 2.000 Ft illetékköltsége van.
Az ügyintézés határideje 21 nap.
Ha a szakképzési feladatot ellátó iskola 2010. márciusa előtt jogutód nélkül megszűnt, az iskolai törzslapokat, bizonyítványokat ott kell keresni, akinél a megszűnt iskola iratait elhelyezték.
Az iskolák irattárában a tanuló törzslapját őrzik, amelyen a tanuló valamennyi előírt adatát rögzíteni kell, nem selejtezhetők, ezért a jogutód nélkül megszűnt iskolák esetében, a területileg illetékes megyei, városi levéltárban keresendők.
A Magyar Országos Levéltár hivatalból nem őriz iskolai bizonyítványokat, sem törzslapokat.
Az illetékes levéltár:
Budapest Főváros Levéltára
Cím: 1139 Budapest, Teve u. 3–5.
Postafiókcím: 1554 Budapest, Pf. 41.
Telefon: +36 1 298 7501 / 7504-es mellék