SZAKMAI KÉPZÉSEK

caret right iconÁllatorvosi asszisztens
caret right iconBiztonságszervező képzés
caret right iconBútorbolti eladó képzés
caret right iconCsoportos fitness instruktor képzés
caret right iconDajka képzés
caret right iconDemencia gondozó képzés
caret right iconDísznövénykertész képzés
caret right iconDrogerista képzés
caret right iconÉlelmiszer-eladó képzés
caret right iconFakitermelő képzés
caret right iconFalusi turizmus szolgáltató képzés
caret right iconFalusi vendéglátó képzés
caret right iconFitness instruktor képzés
caret right iconGyorséttermi eladó
caret right iconIngatlankezelő képzés
caret right iconIngatlanközvetítő képzés
caret right iconIngatlanvagyon-értékelő és -közvetítő képzés
caret right iconJátékbolti eladó képzés
caret right iconKulturális rendezvény szervezője képzés
caret right iconKutyakozmetikus képzés
caret right iconMunkaerő-gazdálkodási és társadalombiztosítási ügyintéző képzés
caret right iconMűszaki eladó képzés
caret right iconPedagógiai munkatárs (gyógypedagógiai asszisztens) képzés
caret right iconPedagógiai munkatárs (pedagógiai asszisztens) képzés
caret right iconRaktárvezető képzés
caret right iconRuházati eladó képzés
caret right iconSzemély- és vagyonőr képzés
caret right iconTársasházkezelő képzés
caret right iconÜzletvezető képzés
caret right iconVegyi áru eladó képzés
caret right iconVirágkötő és virágkereskedő képzés
caret right iconZöldség- és gyümölcstermesztő képzés

Látogatás a Lipótmező rejtett tárlatában

2017. 01. 16.

2007-ben bezárt az Országos Pszichiátriai és Neurológiai Intézet, vagy ahogy a legtöbben ismerik, a „Lipótmező”. Temérdek segítségre szoruló ember került utcára, több tucat állás szűnt meg, az 1868-ban Drasche Henric által befejezett romantikus stílusú épület azóta is gazdátlanul áll, üres és sötét folyosóit pedig kikezdte az enyészet.

Szobor az OPNI-tárlaton

Szobor az OPNI-tárlaton

A fent felsorolt tények mind közismertek, a bezárás idén tíz éve történt, tehát vélhetően még élénken él a lakosság emlékezetében az azt körülvevő elégedetlenség, és a dühös politikai felhangok. Amiről viszont csak egy szűkebb rétegnek van tudomása, az egy a maga nemében egyedülálló tárlat, mely olyan egykori ott lakó, személyiségzavarral és elmebetegségekkel küzdő (gyakran szkizofrén, depressziós, paranoid, stb.) művész és laikus által készített képet, festményt, rajzot, és kerámiát foglal magába, melyet a Magyar Tudományos Akadémia egyrészt a különlegessége, másrészt az érzékeny témája miatt egy „zárt” galériában tart. Olyannyira nincs ez a gyűjtemény a köztudatban, hogy az elmúlt években alapvetően kizárólag pszichológusok látogatták, most azonban Antal Gábor közbenjárására cégünk lehetőséget kapott, hogy pszichológiai tanfolyamainkon résztvevők körül 2 csoportot is körbe vezessünk ezen az egyedülálló tárlaton.

Annak a 30 főnek, akik éltek a lehetőséggel, valóban egyedülálló élményben lehetett részük. A depressziós, szkizofréniában, vagy valamilyen alkohol, esetleg drogfüggőségben szenvedők festményeken, ceruzarajzokon, és kerámiatárgyakon keresztül megelevenedő szelleme és személyiségzavara egészen egyedi és már-már kísérteties hatást ért el, különösen, amikor olyan személyek művei jöttek szembe velünk, mint a jelenleg is a szegedi „Csillag” Börtönben életfogytiglani szabadságvesztését töltő szerb származású sorozatgyilkos, Magda Marinko.

Grafika az OPNI-tárlaton

Grafika az OPNI-tárlaton

Grafika az OPNI-tárlaton

Grafika az OPNI-tárlaton

A művek tökéletes lenyomatát adták készítőik személyiségének, hallucinációinak, vagy épp az őket a kezeléseken ért megpróbáltatásoknak.

A résztvevők véleménye erősen megoszlott. Akadtak, akik szerint a tárlat nyilvánossá tétele elsőrangú fontosságú esemény lenne, mely ráirányítaná a figyelmet arra a Magyarországon még mindig nehezen elfogadott tényre, hogy a betegség nem csak fizikai, hanem szellemi sérülést is jelenthet, és végre elkezdhetné beleplántálni társadalmunkba, hogy a segítségkérés nem csak fontos, de nélkülözhetetlen is egyben.

A csapat másik fele ezzel tökéletesen ellentétes véleményt fogalmazott meg. Szerintük a művek rémisztő mivolta miatt indokolt a tárlat „rejtett” jellege, noha ők is elismerték, hogy a festmények, és szobrok nem bizarr mivoltuk miatt elrettentőek, hiszen némely posztmodern mű is átlépi ennyire az ingerküszöböt, ellenben, amennyiben az ember belegondol a művek eredetébe, és elkészültük módjába, ez a tény már igazán kifacsarja a lelkünket.

Festmény az OPNI-tárlaton

Festmény az OPNI-tárlaton

További népszerű cikkek